وقتی تصمیم به مطالعه کردن می گیریم، به این می اندیشیم چگونه این حجم عظیم از اطلاعات از کتاب های جزوه هایمان را به طور قابل اطمینانی به خاطر بسپاریم. برای اینکار باید عادت های درست مطالعه را در خود پرورش دهیم.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همواره نحوه و چگونگی مطالعه برای افزایش بازدهی مطالعه مورد توجه دانشجویان بوده است. کمبود وقت، سرگرم شدن به مسائل حاشیه ای و … جز مشکلاتی است که دانشجویان برای مطالعه با آنها برخورد می کنند همین دلایل باعث شده است که برخی از دانشجویان به دانشجویان شب امتحانی تبدیل شوند. همین امر اهمیت نحوه ی مطالعه و برنامه ریزی برای مطالعه برای دانشجویان را به خوبی نشان می دهد، در صورتی که دانشجویان دارای برنامه بوده و از نحوه صحیح مطالعه آگاه باشند می توانند رشد علمی خود را داشته و به امور دیگری نیز بپردازند.

نشریه «افق» که توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز به چاپ رسیده است در جدید شماره خود (برای دانلود اینجا کلیک کنید) با هنوان «چگونه در دانشگاه مطالعه کنیم؟» به بررسی این موضوع پرداخته که می تواند برای دانشجویان مفید واقع شود. برای مثال در بخشی از این متن آمده است:« اگر افکار زیادی در ذهنتان موج می زند، قبل از شروع به مطالعه حدود ده دقیقه به آ نها فکر کنید و در مورد هر آنچه که می اندیشید یا احساسی دارید مطالبی را یادداشت کنید؛ این به شما کمک خواهد کرد تا ذهن خود را خالی کرده و سپس روی مطالعه ی خود تمرکز کنید.»
فعالان نشریات دانشجویی با ارسال فایل نشریات خود به آدرس mhayati@ می‌توانند مطالب برتر خود را در این صفحه بخوانند.

چگونه در دانشگاه مطالعه کنیم؟

متن کامل نشریه به شرح زیر می باشد:
وقتی تصمیم به مطالعه کردن می گیریم، به این می اندیشیم چگونه این حجم عظیم از اطلاعات از کتاب های جزوه هایمان را به طور قابل اطمینانی به خاطر بسپاریم. برای اینکار باید عادت های درست مطالعه را در خود پرورش دهیم. ابتدا برای آموختن روش های درست مطالعه و یا تغییر روش های غلط مطالعه نیازمند تلاش هوشیارانه و وقت بیشتری هستیم، اما بعد از مدتی به یک عادت تبدیل خواهد شد و مطالعه آسان خواهد گشت.

بخش اول: آماده شدن برای مطالعه
زمان خود را مدیریت کنید
یک برنامه هفتگی برای خود طرح ریزی کنید و در آن زمان های مناسبی را برای مطالعه اختصاص دهید. این کار نمرات شما را بهتر خواهد کرد. این مقادیر روزانه با زمان تحصیل در دبیرستان یا راهنمایی متفاوت خواهد بود و همچنین بسیاری از رشته ها مثل مهندسی نسبت به رشته های دیگر نیازمند مطالعه بیشتری هستند. اطمینان حاصل کنید که برنامه تان قابل اجرا بوده و تا زمان ممکن از آن پیروی می کنید. اما نگران امتحان های خود نباشید و یا خود را درگیر مطالعه اضافی ننمایید. فقط اطمینان حاصل کنید که برنامه ی مطالعه شما واقع بینانه و کافی است. فراموش نکنید برای همه چیز از خوردن، استراحت کردن تا حتی رفت و آمد به کلاس ها و… برنامه ریزی نمایید. شما نیاز دارید تا برنامه های دانشگاهی، کار و فعالیت های شخصی خود را متعادل نمایید.

اگر شما در کلاس های درس فعال هستید و می خواهید نمره هایتان بالا رود، نیازمند این هستید که از کارهای غیر ضروری و فوق برنامه فاکتور بگیرید، زیرا که شما وقتتان را برای پیشرفت درسی احتیاج دارید. به خاطر بسپارید: تحصیل شما از همه چیز مهمتر است زیرا که پایه ی موفقیت شما در آینده خواهد بود. برای درس هایی که در دانشگاه زمان بیشری برای تدریس دارند، تعداد واحد آن ها بیشر است و همچنین مشکل تر هستند، باید به نسبت زمان بیشری بگذارید. باید به طور مثال اگر یک درس سه واحدی مثل فیزیک دارید و از درس های دشوار هستند، زمان بیشری نسبت به درس ادبیات که هم ساده تر و هم دو واحدی است، بگذارید. به طور معمول در هفته به ازای هر یک ساعت درس تدریس شده در دانشگاه سه ساعت در منزل باید مطالعه گردد، این در حالی است که برای درس های معمولی به ازای هر یک ساعت درس تدریس شده در دانشگاه، باید دو ساعت در منزل وقت گذاشته شود.

مطالعه خود را سرعت ببخشید
بهترین سرعت برای مطالعه خودتان را بیابید و بر اساس آن برنامه را تنظیم کنید. بعضی از مفاهیم یا دروس را به طور ذاتی می دانیم، یا از قبل اطلاعاتی در مورد آن داریم، پس می توانیم خیلی سریعتر در آن ها پیش برویم. بعضی چیزهای دیگر ممکن است دو برابر وقت بگیرد. وقتی را که حس می کنید نیاز است را صرف کنید و با سرعتی که احساس راحتی می کنید پیش بروید.

به اندازه کافی بخوابید
بین شش تا هشت ساعت خواب شبانه برای خود در نظر بگیرید. شب ها را خوب بخوابید تا در روز بتوانید زمان مفیدی را به مطالعه اختصاص دهید. این امر جهت آماده شدن شما برای امتحان بسیار مهم است، مخصوصا در زمان امتحانات بسیار مهمتر می گردد. مطالعات نشان داده اند که خواب کافی و به موقع شبانه تاثیر شدیدی بر بهبود حافظه و تمرکز حواس دارد. بیدار ماندن تمام شب برای مطالعه شاید که ایده خوب به نظر برسد، اما باید بدانیم در عوض کل خواب مفید شبانه را از دست می دهیم. اگر شما سرتاسر هفته را مطالعه می کنید، دیگر شما نیازی چندانی برای آماده شدن و شب زنده داری ندارید، بلکه یک خواب خوب شبانه به شما کمک خواهد کرد تا عملکرد بهتری داشته باشید. اگر شما بر خلاف میلتان و با وجود تلاش هایتان از مقداری خواب شبانه محروم شده اید، یک چرت کوتاه قبل زمان مطالعه بزنید. اما این چرت زدن یا خواب کوتاه باید بین ۱۵ الی ۳۰ دقیقه باشد. بعد از بیدار شدن از این خواب کوتاه و درست قبل از شروع به مطالعه مقداری فعالیت های بدنی (مانند کارها یا فعالیت هایی که در زمان استراحت بین مطالعه انجام می دهید و یا مقداری حرکات کششی ورزشی) انجام دهید.

ذهن خود را از هر چیزی که مربوط به مبحث مطالعه آن لحظه شما نیست، پاک کنید.
اگر افکار زیادی در ذهنتان موج می زند، قبل از شروع به مطالعه حدود ده دقیقه به آ نها فکر کنید و در مورد هر آنچه که می اندیشید یا احساسی دارید مطالبی را یادداشت کنید؛ این به شما کمک خواهد کرد تا ذهن خود را خالی کرده و سپس روی مطالعه ی خود تمرکز کنید.

زدودن حواس پرت یهای الکترونیکی
یکی از بدترین عوامل حواس پرتی در زمان مطالعه، دستگاه های الکترونیکی می باشد. این دستگاه ها، مانند گوشی و لپ تاپ با اتصال به اینترنت و مخصوصا شبکه های اجتماعی قاتلین تمرکز هنگام مطالعه و حتی هر کاری هستند. گوشی خود را سایلنت کنید و یا در کیف و دور از دسترس قرار دهید؛ حال آن ها نیستند که اگر کسی تماس بگیرد یا به شما پیام دهد، باعث حواس پرتی شما شوند. اگر می توانید در هنگام مطالعه از لپ تاپ استفاده ننمایید و یا آن را به اینترنت متصل ننمایید. اگر شا مجبورید با اینترنت کار کنید و به راحتی با شبکه های اجتماعی جذاب مانند تلگرام، اینستاگرام و یا یوتیوب حواس پرت می شوید، یکی از برنامه های غیرفعال کننده این شبکه ها را دانلود و به دستگا ههای مورد استفاده خود نصب کنید تا در زمان مطالعه بتوانید آ نها را غیرفعال نمایید. بعد از اتمام زمان مطالعه، می توانید تمام برنامه ها را از حالت غیرفعال خارج کرده و دوباره استفاده نمایید.

*متن از احسان باقری / phd تخصصی مهندسی پزشکی

 
#

اشتراک این خبر در :