حاجتی با اشاره به فعالیت اساتید راهنما در دکترای پژوهش محور بر حفظ حقوق رشته اپیدمیولوژی تاکید کرد.

شرایط فعالیت اساتید در دکترای پژوهش‌ محور/ حقوق اپیدمیولوژیست‌ها در عرصه علمی رعایت شودبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جمشید‌ حاجتی‌ دبیر علوم پایه وزارت بهداشت در نشست نمایندگان انجمن علمی اپیدمیولوژی‌ ایران گفت: اپیدمیولوژی‌ یکی از دهها رشته علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی است که مخاطبان زیادی در مقطع دکتری دارد و به نوعی این رشته در سایر عرصه‌ها نیز حاکمیت دارد.

وی اظهار کرد: سابقه دوره‌های دکترای پژوهش محور به دهه ۸۰ برمی‌گردد با این توجیه که دانشجویان PHD محرّک‌های طرح‌های تحقیقاتی هستند و در عرصه تحقیقات، دانشجویان دکتری بهترین گزینه برای راه‌اندازی و به چرخش در آوردن مراکز تحقیقاتی محسوب می شوند، این فعالیت ها تداوم دارد.

حاجتی‌ گفت: در کنار اهداف مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و به کارگیری دانشجویان دکتری در رسیدن به این اهداف، اپیدمیولوژیست‌های کشور مکاتبات زیادی را داشته‌اند و از وزارت بهداشت خواستند که فرد بدون داشتن ضوابط وارد این دوره‌‌ها نشود و با توجه به اینکه دوره‌های پژوهشی راحت‌تر و بدون چالش‌تر از دوره‌های دکترای تخصصی است این گروه از متخصصان در صدد هستند که تفاوت‌هایی برای فارغ‌ التحصیلان‌ دکترای پژوهشی اپیدمیولوژی و دکترای تخصصی اپیدمیولوژی‌ که روند آموزشی را طی کرده‌اند، جاری شود.

وی اظهار کرد: تا سال ۹۲ حدود ۷۰۰ دانشجوی دکترای پژوهش‌ محور با حداقل ضوابط‌ وارد این دوره شده‌اند که نگرانی برخی از معاونان آموزشی و دکترای تخصصی را در پی داشت اما با آمدن تیم جدید وزارت بهداشت اقدامات مؤثری برای ساماندهی‌ دانشجویان دکترای پژوهش محور اعمال شد.

شرایط اساتید راهنما در دکترای پژوهش‌ محور

دبیر علوم پایه وزارت بهداشت داشتن H INDEX10، سابقه پژوهشی‌، مقالات معتبر علمی و غیره را برخی از شرایط برای اساتید راهنمای دانشجویان دکترای پژوهش‌ محور عنوان کرد و افزود: در سال ۹۳ نیز با وجود ضوابط وزارت بهداشت شاهد کاهش پذیرش دانشجویان دکترای پژوهش محور بودیم که با این ضابطه‌مندی بخشی از نگرانی‌های اپیدمیولوژیست‌هایی که روند آموزشی را طی کرده‌اند برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به تأکید وزارت بهداشت مبنی بر به کارگیری دانشجویان دکترای پژوهشی در مراکز تحقیقاتی افزود: سوال اصلی که برای جامعه اپیدمیولوژی‌ آموزشی  این است که چرا در رشته‌های گوناگون با عناوین موازی‌ و سرفصل‌های موازی واحدهای ناهمسان ارائه می‌شود که در راستای پاسخگویی به این سوال وزارت بهداشت اقداماتی انجام داد و بر اساس مصوبه مجلس در سال ۹۴ و اجرایی شدن آن در سال ۹۵ دکترای پژوهشی از طریق کنکور، مصاحبه و ضوابط دیگر در دوره‌ها قرار گرفت به گونه‌ای که از ۲۵۰ نفر ظرفیت اعلام شده کل کشور برای مراکز تحقیقاتی ۲۵ نفر با شرایط اعلام شده پذیرفته شد‌ه‌اند.

حاجتی‌ گفت: وزارت بهداشت با توجه به اعمال نظر دکترای تخصصی اپیدمیولوژیست‌ کاهش ظرفیت و اعمال ضوابط را مقرر کرده است و در سال ۹۷ نیز شاهد ورودی‌های محدودی در این دوره بودیم .

وی گفت: مراکز تحقیقاتی  تجربه کرده‌اند که با توجه به بودجه‌ها باید محصولات مناسب در راستای رفع نیاز جامعه را ارائه کنند که حضور دانشجویان قوی در این عرصه‌ حائز اهمیت است و این موضوع برخی از دغدغه‌های دکترای تخصصی اپیدمیولوژیست را نیز برطرف خواهد کرد.

حاجتی‌ افزود: یکی از پیشنهاداتی‌ که از سوی وزارتخانه‌ مطرح می‌شود این است که مراکز پژوهشی پتانسیل‌هایی نظیر پژوهش، لجستیک‌، اساتید و منابع مالی را دارا هستند و  می‌توانیم با مشارکت بین بخشی با درج نیاز پژوهش‌های کشور از دانشجویان دکترای تخصصی در مراکز تحقیقاتی بهره‌مند شویم.

دوگانگی‌ و ناهمگونی‌ مدارک علمی فایده ندارد

دبیر علوم پایه وزارت بهداشت افزود: با توجه به اینکه هم افزایی مراکز تحقیقات و گروه‌های آموزشی یکی از اهداف وزارت بهداشت است و از سویی دیگر دوگانگی‌ و ناهمگونی‌ مدارک علمی در عرصه بهداشت و درمان و سایر علوم فواید زیادی ندارد انتظار می‌رود با بحث و گفت‌وگوی علمی شاهد هم افزایی گروه‌های آموزشی و مراکز تحقیقاتی باشیم.

دانشگاه‌های نسل سوم گفتمان امروز محافل‌ علمی کشور

حاجتی‌ افزود: بحث‌ دانشگاه‌های نسل سوم گفتمان امروز محافل علمی کشور است که معاونت آموزشی در قالب‌ بسته‌های نوآوری و آموزشی نگاه ویژه‌ای به آن دارد؛ هر چند برخی دانشگاه‌های نسل سوم را در حد یک نظر می‌دانند اما می‌توان گفت با اهداف طراحی شده مراکز تحقیقات، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌ها و ارتباط بین گروه‌های آموزشی و مراکز تحقیقاتی می‌توانیم گفتمان‌ دانشگاه‌های نسل سومرا از شعار خارج کرده و گام‌های عملیاتی در این عرصه بردار‌یم.

 
#

اشتراک این خبر در :